SPI=Salamat På Ingång | Sverigedemokraterna i Trelleborg

SPI=Salamat På Ingång

Jag har följt den senaste tidens inlägg från Spi, och jag blir väldigt bestört över dessa. Man orerar över hur duktiga man är och att en riksdagsplats hade varit på sin plats att få. Är detta verkligen klokt? Spi har svikit sina väljare gång på gång i Trelleborg och det torde inte bli bättre om man kom in i riksdagen. Man vågar inte stå sitt kast som ett eget parti, utan gömmer sig bakom skynket ”Trelleborgsalliansen”, jag har hört detta till leda flera gånger. Alla kan vi ta fel beslut, men ta ansvar själv om det blir fel. Detta gör ni inte inom Spi.
Jag har ett flertal exempel på hur Spi har missgynnat sina väljare, och tänker bara ta upp ett fåtal av dom. Varför inte börja med Salamaten som Per Grönlund höjer så till skyarna. Det skulle bli billigare med den maten, men så torde väl inte vara fallet. En del av våra äldre kan inte öppna maten själva utan måste ha ut personal till hjälp. Att man tappar aptiten på äldre dagar torde väl inte vara något nytt, att då servera en oaptitlig portion gör väl inte saken bättre. Maten ser inte god ut och smakar inte heller bra(jag har själv provat ett flertal gånger). Ett stort antal av brukarna och en stor del av personalen tycker som vi, att maten är en katastrof. Att då stå och försvara maten tycker jag är skamligt. Våra namninsamlingar och aktiviteter angående maten visar sanningen, folk är inte nöjda. Ta bort den meddetsamma och ersätt den med vår egen mat som tillagas i kommunen.Både alliansen och Socialdemokraterna var eniga i frågan.
Sedan har vi färdtjänsten som har fungerat ypperligt när Trelleborgs taxi haft den. Våra äldre vill ha trygghet och inte en massa förändringar. Tänk på Per, detta handlar om pengar som våra äldre själv har jobbat ihop, din röst var avgörande i frågan, minns du det. Vi har varit emot färdtjänständringen hela tiden, och jag vill påstå att det inte blir bra.
Flera exempel där Spi har vägrat att hjälpa våra äldre. Vi har parboendegarantin, där både allians(där Spi finns med) och Socialdemokraterna röstade ner oss. Man vägrar att garantera att ett äldre par som bott tillsammans hela sitt liv, får bo ihop under sina sista dagar(om man så själv önskar). Dåligt.
Per Grönlund skryter om att”fixarmalte” blivit en realitet, glöm bara inte att det var Sverigedemokraterna som väckte frågan redan 2004. Att det skall ta fem år och att sedan ett annat parti tar åt sig äran är ju förvånansvärt.
Vi har föreslagit att frivilliga(det finns många) skulle kunna hjälpa våra äldre med olika saker som tex. ta med våra äldre på en promenad, ta ut deras husdjur, eller rentav bara hålla handen och vara ett gott sällskap. Spi vrålar nej, nej hela tiden, det vill man inte ha. Varför?
Att använda sig av terapi och vårdhundar till dem som så önskar, blev också avslagit av gissa vem, jo Spi samt Socialdemokraterna.
Vatten och avloppsfrågan med olika anslutningsavgifter för landet och staden, ställde man sig bakom( fastän detta drabbar våra invånare på landet hårt, där många är ensamma äldre).
Gång på gång sviker Spi sina väljare och har sedan mage att gömma sig bakom Trelleborgsalliansen. Det finns bara ett parti som arbetar hårt för våra äldre och det heter Sverigedemokraterna. Vi kan inte gömma oss bokom något alliansskynke utan tar anvaret själva. Vi är inte felfria och kommer säkert att fatta fel besut någon gång i framtiden, men vi tar ansvaret själv.
Att Spi sedan har som dröm att komma in i riksdagen, får vi hoppas att det stannar vid en dröm. Stackars våra äldre i Sverige om drömmen hade blivit sann, det räcker med att våra äldre i Trelleborg får leva i denna mardröm.

Helmuth Petersen
Ledamot i vård och omsorgsnämnden för Sverigedemokraterna

(Denna debattartikel publicerades i Trelleborgs Allehanda 090811)