En märklig vecka i Trelleborg | Sverigedemokraterna i Trelleborg

En märklig vecka i Trelleborg

Förra veckan var en vecka som innehöll en del märkligheter i vår kommun, i mina ögon inget positivt.

Det börjar med att Trelleborgs kommun går in och är borgenärer till flyktingar och ensamkommande när det gäller hyreslägenheter, varför får inte våra egna hemlösa och behövande denna trygghet från kommunen? Det är skrämmande hur det görs skillnad på folk och folk, hur detta vansinniga beslut kunde få majoritet är för mig en gåta. Hur höga kostnader kommer kommunen att få i och med detta? Ingen vet men att pengarna kommer att tas från våra unga och äldre är helt klart.

Nästa upprörande nyhet som stod att läsa i Trelleborgs Allehanda torsdagen den 17 mars var om en man som fått djurförbud. Denne mannen blev för sju år sedan förbjuden att ha får, getter, grisar och nötkreatur. Dessutom dömdes han för djurplågeri.

Vid en kontroll förra året i januari visade det sig att hans hästar saknade rena och torra liggplatser, att de utfordrades på ett olämpligt och ohygieniskt sätt, att de hade svårt att få tillgänglighet till vatten och att ligghallen saknade strö.

Vid en ny kontroll i januari i år visade det sig att det fortfarande fanns brister.

Det är skamligt att det skall gå ett år mellan en sådan uppföljning, den kontrollen skulle gjorts efter bara någon vecka.

I dag, fredagen den 18 mars, har jag kontaktat länsstyrelsen i denna fråga, jag fick prata med en mycket trevlig tjänsteman. Förklaringen är att de har fått 25 miljoner mindre i sin budget i år och att fyra anställda fått gå från avdelningen, samtidigt som det blir fler och fler ärenden. De hinner helt enkelt inte med.

Det är ett tråkigt samhälle vi går till mötes om vi inte kan hjälpa våra egna behövande med bostäder och se till att våra djur får ett bra liv.

Att det sedan kommer att göras stora besparingar på våra unga och äldre de kommande åren från kommunens sida är även detta bedrövligt, samtidigt som vissa får all tänkbar hjälp och att det finns outtömliga ekonomiska resurser för dessa.

Vi lever i en märklig värld!

Helmuth Petersén, oppositionsråd (SD)

Denna debattartikel publicerades i Trelleborgs Allehanda 2016-03-22