Belöningen blir knaper | Sverigedemokraterna i Trelleborg

Belöningen blir knaper

Är våra äldre en tillgång, frågar jag mig. Svaret är obönhörligen ja, om det gäller att betala skatter. Så verkar tongången att vara i Trelleborg just nu, både alliansen och socialdemokraterna ser ingen hejd i att spara pengar på våra äldre i kommunen. Den ena försämringen efter den andra, det blir bara värre och värre. I vård och omsorgsnämndens senaste möte var det precis som vanligt, vad skall vi spara på idag? Färdtjänsten som fungerar ypperligt idag och som har skött sig föredömligt under sin period, har man valt att säga upp avtalet med. Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna röstade emot och båda reserverade sig, men vad gjorde alliansen? Jo, man tyckte att dagens väl fungerande färdtjänst var för dyr, så man röstade för ett nytt anbud. Vem la avgörande röst, Per Grönlund (spi).
Nästa fråga, gjorde mig lika förvånad. För oss Sverigedemokrater en självklarhet, men för övriga ledamöter en ren fantasi, Parboendegaranti, är ordet bekant? Vi kräver att när den ene i ett förhållande blir sjuk, skall den andre( om han eller hon vill) kunna bo tillsammans sina sista år. Vi har läst om en del ganska uppskakande fall de senaste åren, där man särat på två människor som levt hela sitt liv tillsammans. Man har förvägrat dem rätten att kunna rå om varandra på ålderns höst. Detta är tyvärr verklighet i Trelleborg idag, det finns inga garantier. Argument man får från alliansen och socialdemokraterna är att det inte finns befintliga boenden idag, där man kan ha en frisk och en sjuk person tillsammans. Det talas även om att, en vård och omsorgsnämnd skall inte ta ansvar för den som är frisk i ett förhållande, bara den som är sjuk. Dåligt, tycker vi. Kraven på denna typ av boenden kommer att öka framöver, för behovet finns. Behöver jag tillägga att vår motion om parboendegaranti, röstades ner av samtliga övriga ledamöter, bland annat Spi och Socialdemokraterna. Vi Sverigedemokrater reserverade oss givetvis, skam vore väl annars.
Bäva för att bli gammal, belöningen blir knaper. Bo ensam ( för att partnern blivit flyttad till ett eget boende), Salamat till middag och i bästa fall bli hämtad av någon ny färdtjänstentreprenör ( om dom hittar mig). Vad håller på att hända med Trelleborg och Sverige idag?

Helmuth Petersen ledamot i vård och omsorgsnämnden för Sverigedemokraterna.

(Denna insändare publicerades i Trelleborgs Allehanda 09-01-31)